Crnogorski petnaestogodišnjaci ne snalaze se nabolje sa naučnim znanjem i vještinama kada ih treba primjeniti u savremenom životu, pokazalo je PISA testiranje, koje je rađeno u toku 2015. godine. Pomak je napravljen u čitalačkoj pismenosti, nešto manji u matematičkoj pismenosti. Od država u regionu ispred nas su Hrvatska i Slovenija, koje su bolje u sve tri kategorije.
Crna Gora je zauzela 60. mjesto na listi od ukupno 72 zemlje.
PISA test traži primjenu stečenog znanja u životnim situacijama, stavove učenika i argumentovanje zaključaka. PISA testiranje ocjenjuju kvalitet, pravednost i učinkovitost školskih sistema. Zemlje koje se nalaze na vrhu liste su Singapur, Japan, Estonija, Finska i Kanada.
Direktorica Ispitnog centra, Dragana Dmitrović kaže da smo za jedan bod smanjili rezultat u razvojnom procesu iz naučne pismenosti, za 35 poena smo bolji iz čitalačke pismenosti, a iz matematike za dvadesetak poena.
“To nam daje zrnce optimizma da su naši učenici shvatili značaj PISA testiranja i predstavljanja svoje države na međunarodnom testiranju”, kazala je ona nakon predstavljanja rezultata, za TVCG.
Na posljednjem testiranju, papir i olovka su zamijenjeni izradom zadataka na kompjuteru.
Širom OECD-ovih zemalja, više od jednog među pet učenika zaostaje ne području osnovnog znanja: samo u Kanadi, Estoniji, Finskoj, Hong Kongu (Kina), Japanu, Singapuru, Vijetnamu barem devet od deset petnaestogodišnjaka savladava osnove koje bi svaki učenik trebalo da zna prije nego što završi školu.
„Decenije naučnih otkrića nijesu se odrazile na naučnu uspješnost u školama“, rekao je OECD-ov glavni sekretar Angel Gurria. „Svaka zemlja ima mjesta za poboljšanje, čak i one najbolje. Uz visok nivo nezaposlenosti mladih, sve veće nejednakosti, veliki polni nesrazmjer, i hitnu potrebu za pojačavanje uključivog rasta u mnogim zemljama, potrebno je napraviti više da bi se obezbijedilo da svako dijete dobije najbolju moguću edukaciju.“
Prvi put izvještaje o rezultatima dobiće svaka crnogorska škola, kako bi imali uvid u to gdje su bili dobri, a gdje loši i u skladu sa tim radiće na procesu obrazovanja.
U testiranju je učestvovalo oko 6.000 učenika iz 50 srednjih i 15 osnovnih škola, a trajalo je oko tri sata.
PISA je međunarodni program za procjenjivanje postignuća učenika u kojem je primarno koliko učenici uspješno primjenjuju znanja, vještine i sposobnosti stečene u školi i van nje, a ne što su i koliko naučili iz pojedinih nastavnih predmeta na kraju obaveznog obrazovanja odnosno na kraju osnovne škole. PISA tretira vještine i znanja koji su od suštinske važnosti za puno učešće i kvalitetan život mladih u savremenom društvu. U PISA testiranju se ne koristi pojam znanje, već pismenost ili kompetencija, koji su neophodni za dalje uspješno školovanje, buduću profesiju, privatni i društveni život.
PISA testovi se baziraju na konkretnim, realnim životnim situacijama. Oblasti i kompetencije koje PISA procenjuje su matematička, čitalačka i naučna pismenos i rješavanje problema.
Na prethodnom PISA testiranju srednjoškolci iz Crne Gore su pokazali ispodprosječne rezultate. U odnosu na prosjek, učenici iz naše zemlje su u sve tri oblasti koje obuhvata PISA test-matematičkoj, čitalačkoj i prirodno-naučnoj pismenosti postigli rezultate ispod prosjeka. Na rang listi naši srednjoškolci su tada među 65 zemalja, zauzeli tek 54. poziciju.Rezultati PISA testiranja 2012. godine pokazuju da čak 80 odsto naših učenika nije uspjelo da riješi zadatke srednje težine. Složene probleme je riješilo manje od 1 odsto učenika. U odnosu na rezultate koje su postigli crnogorski učenici na PISA ciklusima 2006. i 2009. godine, rezultati sa PISA testiranja 2012. godine pokazuju da nije ostvaren napredak u oblasti naučne pismenosti, napredak iz matematičke pismenosti je stalan, a da su najveći napredak učenici su postigli u oblasti čitalačke pismenosti.
TABLICA
- SINGAPUR 556
- Japan 538
- Estonia 534
- Tajvan 532
- Finska 531
- Makao [Kina] 529
- Kanada 528
- Vijetnam 525
- Hong Kong [Kina] 523
- B-S-J-G [Kina] 518
- Južna Koreja 516
- Novi Zeland 513
- Slovenija 513
- Australija 510
- Ujedinjeno Kraljevstvo 509
- Njemačka 509
- Holandija 509
- Švajcarska 506
- Irska 503
- Belgija 502
- Danska 502
- Poljska 501
- Portugal 501
- Norveška 498
- SAD 496
- Austrija 495
- Francuska 495
- OECD prosjek 493
- Švedska 493
- Češka 493
- Španija 493
- Latvija 490
- Rusija 487
- Luxemburg 483
- Italija 481
- Mađarska 477
- Litvanija 475
- Hrvatska 475
- CABA [Argentina] 475
- Island 473
- Izrael 467
- Malta 465
- Slovačka 461
- Grčka 455
- Čile 447
- Bugarska 446
- Ujedinjeni Arapski Emirati 437
- Urugvaj 435
- Rumunija 435
- Kipar 433
- Moldavija 428
- Albanija 427
- Turska 425
- Trinidad i Tobago 425
- Tajland 421
- Kostarika 420
- Katar 418
- Kolumbija 416
- Meksiko 416
- CRNA GORA 411
- Gruzija 411
- Jordan 409
- Indonezija 403
- Brazil 401
- Peru 397
- Liban 386
- Tunis 386
- FYROM 384
- Kosovo 378
- Alžir 376
- Dominikanska Republika 332