Građani Crne Gore kojima su prekršena prava kao radnika, pacijenata i potrošača mogu to prijaviti putem mobilne aplikacije Građanski institut nakon čega će im predstavnici nekoliko nevladinih organizacija, u zavisnosti od tematike i oblasti kojom se bave pomoći da dobiju potrebne informacije i pomoć, uz uključivanje relevantnih institucija sistema.
Aplikaciju za mobilne telefone je danas predstavila NVO 35mm u EU Info centru u Podgorici, a u okviru projekta Marginalizovani od strane sistema: Ne više!, koji finansira Evropska unija.
“Putem aplikacije za mobilne telefone građani/ke mogu da lociraju i opišu problem, ali i navedu instituciju za koju smatraju da je nadležna u rješavanju problema sa kojima se suočavaju. U mogućnosti su da prijavom problema prate faze njegovog rješavanja“, saopštila je projektna menadžerka Milica Đokđurić.
Partneri organizaciji 35mm u ovom projektu su Sindikat medija Crne Gore, Centar za zaštitu potrošača Crne Gore (CEZAP), NVO Krug života, Udruženje Roditelji, Unija slobodnih sindikata Crne Gore, CAZAS, NVO Bolji život – Plav i Fondacija Ruka prijateljstva.
Izvršna direktorica Udruženja Roditelji Kristina Mihailović je u pojasnila da je im je saradnja na ovom projektu sa drugim nevladinim organizacijama veoma značaja jer im omogućava razmjenu informacija i iskustava iz različitih oblasti, koje kasnije koriste u savjetovanju i informisanju njihovih članova i roditelja koji im se obraćaju za savjet i pomoć.
„Uglavnom nam se obraćaju trudnice i porodilje koje se interesuju kako da zaštite svoja prava, ali takođe žele da se informišu o pravima koja imaju. Još ne možemo reći da je praksa da se za zaštitu prava obraćaju instutucijama, valjda zbog straha da će ostati bez posla, a mi smo jedna od adresa gdje česo traže pomoć i savjet“, kazala je ona. Udruženju Roditelji se osim prava na rad najčešće roditelji obraćaju zbog ostvarivanja prava na zdravstvenu zaštitu djece.
Sindikata medija Crne Gore kroz ovaj projekat je prvi put uspostavio saradnju sa drugim nevladinim organizacijama, a u ciju zaštite prava radnika.
„Na drugačiji način, od onoga na koji smo navikli, se približavamo medijima i zaposlenima u tom sektoru. U okviru emisije Knjiga žalbi obradili smo i široj javnosti predstavili dvije značajne teme – mediji u stečaju i prava radnika u takvim situacijama, kao i položaj novinara sa iskustvima novinara iz Crne Gore ali i zemalja iz Evropske unije i regiona“, istakla je Camović.
Ona je dodala da očekuje da mobilna aplikacija tek zaživi, a kroz kontakt sa članovima Sindikat medija će i dalje nastojati da u saradnji sa drugima radi na boljem položaju radnika. Kako je navela, u okviru projekta, Sindikat medija je zabilježio nekoliko slučajeva mobinga ali i pomogao koleginici iz medija da ostvari svoja prava jer je više godina bila izopštena iz rada.
Predstavnica Centra za zaštitu potrošača, Irena Korać navela je da zajedničkim djelovanjem i saradnjom ta organizacija želi da pomogne građanima i javnosti da se bolje upoznaju sa pravima koja imaju potrošači.
“U oblasti javnih usluga postoji mnogo problema koje treba rješavati i na koje treba skrenuti pažnju“, kazala je ona. Centru za zaštitu potrošača se građani najčešće obraćaju zbog pretplatničkih ugovora koji najčešće sadrže štetne klauzule, nepravilnosti u kvalitetu robe koju su kupili i slično.
„Poručujemo građanima i građankama da ne dozvole da budu zanemareni, nego da traže zadovoljenje prava koja im pripadaju“, poručila je Korać.
Programeri Darko Kovačević i Petar Rutešić su kreirali aplikaciju koja je dostupna svim građanima Crne Gore.
„Softverski tim kompanije „Neodata“ je uspio da razvije program koji će moći da koriste svi u Crnoj Gori. On je modularan i ukoliko za tim bude potrebe može se proširiti ukoliko za tim bude potrebe“, istakao je Kovačević.
Rutešić je objasnio da aplikaciju Građanski institut može da koristi svako ko ima android telefon ili Google nalog, tako što će je besplatno preuzeti sa Google Play store-a.
„Nakon instalacije aplikacije, prijavljivanje je vrlo jednostavno. Sve je pojašnjeno na crnogorskom jeziku. Prvo treba formirati nalog a zatim je moguće prijaviti problem. Aplikacija je pregledna, prijava problema jednostavna. Postoji mapa Crne Gore sa pregledom prijava, kao i informacije o mreži Građanski institut. Opcija „prijavi problem“ nudi mogućnost odabira grada, zatim kategorije u koju spada problem, instutucije koja je po mišljenju građanina/ke zadužena za rješavanje problema, kao i dio za opis problema“, kazao je jedan od programera.
Rutešić je dodao da je ostavljena i opcija da informacije o slučaju bude dostupne samo administratorima sajta, ukoliko to građanin/ka koji prijavljuje problem želi.