Srednjoškolci iz Crne Gore su u okviru Međunarodnog programa procjene postignuća učenika PISA za 2012. godinu ponovo pokazali ispodprosječne rezultate, dok su najbolje imali tinejdžeri iz Šangaja u konkurenciji 65 zemalja.
PISA utvrđuje u kojoj mjeri su učenici koji završavaju period opšteg obrazovanja, uzrasta 15 godina, usvojili znanja i vještine neophodne za nastavak školovanja da bi bili uspješni u profesionalnom i ličnom životu.
U odnosu na prosjek, učenici iz naše zemlje su u sve tri oblasti koje obuhvata PISA test-matematičkoj, čitalačkoj i prirodno-naučnoj pismenosti postigli rezultate ispod prosjeka, pokazuju rezultati koje je danas na objavila Organizacija za evropsku bezbjednost i saradnju OECD, koja to testiranje organizuje.
Na rang listi naši srednjoškolci su među 65 zemalja, zauzeli tek 54. poziciju.
Srednjoškolci iz Crne Gore su u matematici ostvarili 410 bodova u odnosu na prosjek od 494, u čitalačkoj pismenosti 422 poena, u odnosu na prosjek od 496, a u prirodnim naukama 410 poena, dok je prosjek 501.
Od zemalja regiona, od nas gore rezultate je postigla jedino Albanija koja se zahvaljujući ukupnom skoru plasirala na 57. poziciju.
Što se susjednih zemalja tiče bolje znanje od naših pokazali su srednjoškolci iz Hrvatske i Srbije koji su se našli na 40. odnosno 43. poziciji.
Najbolje rezultate imali su srednjoškolci iz Slovenije koji su zauzeli 21. mjestu rang liste.
Učenici iz istočnoazijskih zemalja su bili najbolji, a nakon djece iz Šangaja sa 613 poena, slijede srednjoškolci iz Singapura, Hongkonga, Tajpeha i Koreje, dok su najlošija postignuća pokazali učenici iz Perua.
Prema rezultatima testa, učenici su pokazali bolje znanje od učenica iz matematike u 37 od ukupno 65 zemalja, dok su djevojčice u ovoj oblasti bile bolje u samo pet zemalja i to Jordanu, Kataru, Tailandu, Maleziji i Irskoj.
Shodno zaključcima OECD-a, djevojčice su manje motivisane i imaju manje vjere u svoje sposobnosti u odnosu na dječake.
Starosna razlika po pitanju čitalačkih sposobnosti između 2000. i 2012. ide u korit djevojčica i to u 11 zemalja, gdje djevojčice znatno ranije nauče slova.
Rezulteti PISA testa takođe su pokazali da učenici i učenice postižu jednake rezultate kada je u pitanju naučna oblast.
PISA je test provjerava da li učenici mogu da primijene stečena znanja u različitim, relevantnim vanškolskim situacijama.
Postignuće se procjenjuje u oblasti čitalačke, matematičke i prirodno-naučne pismenosti. Realizuje se u organizaciji OECD od 1997. godine.
Testiranja učenika organizuju se svake treće godine, a do sada su naši učenici imali ispodprosječne rezultate.
Izvor: CDM