Asistenti u nastavi traže od nadležnih da hitno regulišu njihov status u obrazovnom sistemu

Udruženje asistenata/kinja u nastavi Crne Gore obratilo se Vladi Crne Gore, Ministarstvu prosvjete, svim klubovima poslanika u Skupštini, kolegama i široj javnosti, otvorenim pismom u kojem  su ukazali na probleme na koje nailaze u radu. U namjeri da skrenu pažnje “na dugogodišnje ćutanje sistema i sindikalnih organizacija kada su u pitanju radna prava i bolji uslovi rada za asistente u nastavi”, zatražili su od nadležnih da hitno reaguju povodom regulisanja njihovog statusa.

“Dočekujemo još jedan Međunarodni praznik rada u atmosferi saopštenja i lijepo upakovanih prazničnih želja u kojima svi pričamo o boljim uslovima i zadovoljnim radnicima. Stoga namjeravamo da podsjetimo da u praksi to nije tako i da mnogi ne žele čuti radničke muke i probleme. Toliko puta smo izmanipulisani i izvarani, toliko su puta naši problemi gurani pod tepih, pa  mislimo da je vrijeme da nas konačno čujete i pokušate da riješite naše probleme”, kazali su iz Udruženja asistenata u nastavi.

Naveli su da insistiraju na regulisanju (normiranju) neposrednog rada asistenata u nastavi sa djecom i učenicima u okviru punog radnog vremena u toku 40-časovne radne nedjelje, odnosno da se asistentu u nastavi može odrediti najviše 30 sati neposrednog rada sa djecom i najmanje deset sati nedeljno za pripremu i planiranje, pisanje izvještaja, saradnju sa roditeljima, nastavnicima i stručnom službom u skladu sa novousvojenim standardom zanimanja asistent/kinja u nastavi.

U ovom udruženju će, kako su naveli, insistirati i na izmjeni člana 30a Zakona o vaspitanju i obrazovanju djece sa posebnim obrazovnim potrebama (“Službeni list RCG”, br. 80/2004, i “Službeni list CG”, br. 45/2010, 47/2017 i 145/2021.), odnosno priznavanju koeficijenta u odnosu na nivo nacionalnog okvira kvalifikacije formalnog obrazovanja (stepen stručne spreme).

“Time bi se krenulo u proces vrednovanja, poštovanja i uvažavanja obrazovanja, pri čemu bi se ublažila diskrepancija u pogledu nivoa obrazovanja među asistentima”.

Podsjetili su da je članom 30a Zakona o vaspitanju i obrazovanju djece sa posebnim obrazovnim potrebama propisano da za asistenta u nastavi može biti izabrano lice koje ima najmanje IV nivo nacionalnog okvira kvalifikacije, gornja granica kvalifikacije nije propisana.

“Samim tim, smatramo da imamo zakonom zasnovano pravo da budemo obračunati u skladu sa koeficijentom za stručnu kvalifikaciju koju posjedujemo. Već postoji pozitivan primjer administrativnih i finansijskih radnika, sekretara, medicinskih sestara, bibliotekara, saradnika u nastavi, organizatora praktičnog obrazovanja i drugih koji funkcionišu na sličan način. Zanimljivo je da je gore navedenim zakonom, članom 30 za radno mjesto saradnika (medicinska sestra) predviđena najmanje srednja škola, a da su im Granskim kolektivnim ugovorom priznati svi nivoi kvalifikacije (IV1-VII). Ne razumijemo zašto se onda asistentima osporava ovo pravo, kad primjera u praksi imamo podosta.  Zašto su onda asistenti u nastavi (profesori, pedagozi, psiholozi…) diskriminisani i uniženi u odnosu na ostale u obrazovno-vaspitnom sistemu”, pitaju se asistenti u nastavi.

Među njihovim zahtjevima je i omogućavanje prava na uvećanje zarade po osnovu dvokratnog rada, te usklađivanje Granskog kolektivnog ugovora za oblast prosvjete sa Opštim kolektivnim ugovorom na osnovu čl. 15 stav 1 alineja 5, u vezi sa čl. 2 i 3 Opšteg kolektivnog ugovora (“Službeni list Crne Gore”, br. 150/22 od 30.12.2022).

“Članom 15 stav 1 alineja 5 Opšteg kolektivnog ugovora propisano je da se osnovna zarada zaposlenog uvećava po času 10% za dvokratni rad, a stavom 3 ovog člana propisuje se ograničenje da uvećanje zarade za dvokratni rad ne pripada zaposlenima koji su raspoređeni na radna mjesta na kojima se radno vrijeme određuje na osnovu fonda časova. Asistenti u nastavi nemaju propisanu normu neposrednog rada sa učenicima, odnosno gore navedeni fond časova, te stoga smatramo da su se stekli uslovi za primjenu člana 15 stav 1 alineja 5 Opšteg kolektivnog ugovora i tražimo da nam se omogući ovo pravo, jer Granskim kolektivnim ugovorom, kolektivnim ugovorom kod poslodavca, opštim aktom poslodavca i ugovorom o radu ne mogu se utvrditi manja prava od prava utvrđenih ovim kolektivnim ugovorom”, poručili su iz Udruženja asistenata u nastavi.

Istakli su da insistiraju i na stručnom usavršavanju i napredovanju u poslu kroz obavezne edukacije i seminare. Smatraju da treba promijeniti dosadašnje prakse  nekontrolisanog sticanja ove kvalifikacije.

“Nedopustivo je da se u auto školama obučavaju asistenti u nastavi bez adekvatne prakse i stažiranja. Potrebno vrijeme da se dođe do ove kvalifikacije je bar godinu dana. Nedelja dana obuke i posao u obrazovanju je zaista bizarno i suludo”, zaključuju asistenti u nastavi.

SOS linija baner

Nedjelja štednje

Leave a Reply