Ministarstvo prosvjete, nauke i novacija smatra da je izučavanje religije već dovoljno zastupljeno u nastavnom programu kroz izborne predmete, te da nema potrebe da se vjeronauka uvede u programe javnih obrazovnih ustanova. To je CdM-u saopšteno iz resora na čijem čelu je Anđela Jakšić Stojanović.
Mitropolit crnogorski primorski Joanikije je nedavno izjavio da je došlo “vrijeme da se vjeronauka vrati u škole”.
Iz MPNI su CdM-u tim povodom objasnili da član 5 Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju propisuje da je u javnoj ustanovi obrazovanje i vaspitanje svjetovnog karaktera, što znači da u obrazovnim ustanovama nije dozvoljeno religijsko djelovanje, osim u ustanovama koje su licencirane kao vjerske škole.
“Što se tiče javnih obrazovnih ustanova, učenicima koji to žele, omogućeno je izučavanje izbornog predmeta Istorija religije u devetom razredu osnovne škole, kao i u gimnazijama”, kazali su iz MPNI.
Napominju da u osnovnoj školi učenici stiču znanja u okviru četiri glavne teme: Osnovni koncepti i pojmovi religije i predmonoteistička vjerovanja; Judaizam; Hrišćanstvo; Islam, dok učenici gimnazija, pored navedenih, izučavaju i teme: Vjerovanja i rituali u Evropi do prodora hrišćanstva, Religijski sistemi starih civilizacija, Religija i savremeni svijet itd.
“Stav Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija je da je izučavanje religije već dovoljno zastupljeno u nastavnom programu kroz pomenute izborne predmete, pa samim tim nema potrebe za uvođenjem predmeta Vjeronauka u programe javnih obrazovnih ustanova”, istakli su iz MPNI.
Podsjećaju da u Crnoj Gori postoje i vjerske škole u koje se mogu upisati sva djeca koja su zainteresovana za ove programe obrazovanja, čime je omogućeno njegovanje vjerskih i religijskih uvjerenja u punom kapacitetu koje se garantuje Ustavom i Evropskom konvencijom o ljudskim pravima i slobodama.
Prije dva dana su CdM-u iz Zavoda za školstvo saopštili da nije potrebno niti svrsishodno uvođenje vjeronauke u obrazovni sistem.
Naglasili su da bi uvođenje vjeronauke u obrazovni sistem izazvalo promjenu fonda svih časova ostalih predmeta odnosno smanjenje normi nastavnicima. Uz to iz su Zavoda napomenuli da se postavlja i pitanje dječjih prava za učenike koji su ateisti ili čiji su roditelji ateisti.
“Sistem obrazovanja mora, upozoravaju, biti kompatibilan sa strateškim razvojnim opredjeljenjima i ciljevima reformi u Crnoj Gori na izgradnji demokratskog, ekonomski prosperitetnog i otvorenog društva, zasnovanog na vladavini prava, skladnoj međuetničkoj koegzistenciji, razumijevanju i toleranciji”, kazali su iz Zavoda za školstvo.
Izvor: CDM