Kako roditelji mogu pomoći djeci sa smetnjama u čitanju i pisanju?
Dijete sa disleksijom i disgrafijom treba da:
- nauči da pravilno drži olovku i papir i pravilan položaj tijela;
- koristi sveske sa linijama ili kvadratićima, po mogućnosti sa obilježenim marginama;
- djetetu omogućiti da se služi priborom za pisanje koji mu najviše odgovara;
- dozvoliti djetetu da koristi pismo koje mu više odgovara (ćirilično ili latinično; štampana ili pisana slova);
- često hvaliti i motivisati dijete, kako bi se izbjegla frustriranost i gubitak samopouzdanja.
Vježbe koje treba primjenjivati kod ove djece su:
- da izgovara („sjecka“) riječi glas po glas, da zna koji je prvi glas, koji je glas na kraju, itd.(početi od riječi sa 2 glasa);
- spajanje glasova da bi dobili riječ, npr ( S A L A T A = salata; početi od riječi sa 2 glasa);
- „prije i poslije“ kod brojeva, dana u nedjelji, godišnja doba, slova itd. (npr. koji je broj prije/poslije broja 5);
- nastavljanje niza koji je nacrtan, npr. mogu i drugi oblici koji su djetetu zanimljivi, postepeno povećavati broj oblika (do 5 oblika) kada dijete savlada prethodni zadatak;
- nizanje perli po modelu (djetetu se pokaže model po kome će raditi, kasnije može raditi samo po sećanju);
- ređanje i nizanje raznih predmeta prema modelu ili po zapamćenom redosledu;
- omeđavanje okruglih predmeta (dinara, dugmadi, figura);
- provlačenje linija od tačke do tačke;
- crtanje bojom preko linije uzorka (voće, cvijet, kuća, sto i sl.);
- crtanje slova preko uzorka;
- pronalaženje sličnih oblika;
- ređanje sličnih oblika u istom pravcu (gore-dolje, lijevo-desno);
- pravljenje figura po sjećanju;
- pravljenje slova od plastelina ili gline (posebno slova koja ne može da zapamti);
- pisanje brojeva i slova u vazduhu sa pokretima ruke iz većih zglobova, po uzorku i po sjećanju;
- prepisivanje teksta sa table, sa papira;
- čitanje krupnih slova, riječi i teksta;
- postepeno smanjivanje slova;
- čitanje jednostavnih i zanimljivih tekstova.
Vježbe motorike šake i prstiju:
- staviti prste u pesnicu sa palcem u njoj. Otvoriti pesnicu, ispružiti i raširiti prste;
- iz pesnice izvlačiti jedan za drugim prste uz brojanje od 1 do 5;
- nastavljamo prethodnu vježbu vraćanjem prstiju, počevši od malog prsta, brojanjem od 5 do 1;
- ispružiti prste, zatim saviti kažiprst i njime dodirnuti palac. Nastaviti dodirivanje palca i ostalih prstiju;
- udarati jagodicama prstiju po tvrdoj podlozi (stolu), palcem, kažiprstom, srednjim, domalim i malim prstom;
- šaku ispruženih prstiju staviti na tvrdu podlogu pa podizati i spuštati jedan po jedan prst. Vježbu početi palcem.
Kada se dijete umori treba da uradi sledeće:
- protrese ruke brzo;
- protrlja ruke i skoncentriše se na osjećaj toplote;
- palac dominantne ruke neka stavi na vrh olovke koju drži tom rukom, i to isto ponove i sa kažiprstom.
Izvor: Logopedi Higia Logos