Koliko je, ustvari, pisanje rukom važno za djecu

pisanjerukomDa li je pisanje rukom važno? I ne previše, čuje se sve češće u posljednje vrijeme ali se sa tim ne slažu psiholozi i neurolozi koji tvrde da je veza između pisanja rukom i sveobuhvatnog razvoja obrazovanja veoma duboka.

U Sjedinjenim Američkim Državama učitelji djecu uče da pišu rukom samo u predškolskoj grupi u vrtiću i prvom razredu osnovne škole, a nakon toga prelaze na tastaturu.

Neurolozi tvrde da pisanje rukom aktivira područja u mozgu koji nam pomažu da učimo brže i bolje i da djeca brže uče da čitaju kada nauče da pišu rukom, ali i bolje  generišu ideje i zadržavaju informacije.

„Dok pišemo, automatski se aktivira jedinstveni neuronski krug. To je srž prepoznavanja načina izražavanja u svijetu pisane riječi, svojevrsno prepoznavanje mentalne simulacije koja se odvija u vašem mozgu, kaže Stanislas Dehaene, psiholog s Francuskog fakulteta  (Collège de France) u Parizu.

Studija koju je uradio Univerzitet u Indiani ukazuje da se  u mozgu djece pri pisanju rukom aktiviraju tri područja – lijevi fuziformni gyrus, inferiorni frontalni gyrus i zadnji parijetalni korteks. To su ista područja koja se pokreću i kod odraslih koji uče da čitaju i pišu. Kod djece koja su kucala ili samo pratila slova, nije bilo nikakve aktivacije ovih područja.

Psiholog Karin James, koja je učestvovala u istraživanju, pojašnjava da kada pišemo rukom, moramo planirati i izvršiti akciju kako bi na kraju isporučili konkretan rezultat u obliku slova i riječi.

„To je jedna od prvih demonstracija mozga koji se mijenja pod uticajem vježbanja, objašnjava James.

Ostale studije, koje su upoređivale performanse djece koje su svoje sastave pisali rukom i onih koji su kucali, pokazale su da djeca koja pišu rukom produkuju više riječi i originalnih ideja, nego ona koja koriste tastaturu. Ne iznenađuje da su istraživači otkrili i da su djeca s boljim rukopisom takođe pokazala izuzetnu aktivnost u radnoj memoriji.

Izvor: The New York Times

SOS linija baner

Nedjelja štednje

Comments

  1. Meni nije jasno ko uvodi ovakve promjene u obrazovanje bez konsultovanja gradjana RCG. Uskoro cemo morati slati djecu u privatne skole kako bi dobila osnovno obrazovanje i da bi se opismenila. Kao da nije dovoljno sto su nam uveli par novih slova u azbuku pa sad cjele generacije ispadose nepismene. Da mi je da docekam dan kad ce se roditelji osvjestiti i stati u zastitu obrazovanja kao stuba razvoja svake zemlje.

  2. Ja moram ponovo da se oglasim povodom ovog teksta jer sam prethodno dala negativan komentar na ideju da se uvedu tablet uredjaji u prvi razred osnovne skole. Bilo bi jako lepo kada bi Portal (i ostali novinari) prenosio podatke u cjelosti jer iz prilozenog teksta i komentara koji stoji iznad njega dobija se utisak da djeca nakon prvog razreda nece uciti pisanje i da nam obrazovni sistem nazaduje, Eto, u tom MInistarstvu se neko potrudio da osmisli kako da djecu uvede u svjet tehnologije na kvalitetan nacin (koliko sam razumela ovaj je projekat produzena ruka “Surfuj pametno” edukacije) ali ako se informacije ne prenesu na adekvatan nacin u javnost lako je pogresno protumaciti namjeru i vrlo lako osujetiti nesto na cemu je radio toliki broj domacih i stranih strucnjaka.

  3. tijana_egura

    Ne razumijem zašto ste ovaj tekst povezali sa objavom o novom projektu Ministarstva prosvjete kada se te informacije ne nalaze nigdje u ovom tekstu. Na Portalu postoji poseban tekst o tome koji potpuno objektivno prenijet.

  4. Na?alost sve vi?e istra?ivanja pokazuje da su ?eca na globalnom nivou sve manje pismena, a fond rije?i im je prepolovljen, ?to se povezuje sa pre?eranom upotebom moderne tehnologije, a isuvi?e malo pro?itanog ?tiva.

Leave a Reply